Upoznajte Nebojšu Matovića iz Pančeva, čoveka kome su diplomski rad i ljubav prema elektrotehnici pomogli da ostvari svoj san i napravi sopstveni električni automobil.
„Oduvek su me interesovali elektrotehnika i mašinstvo pa sam zbog toga završio srednju i višu elektrotehničku školu. Zanimaju me obnovljivi izvori energije, energetika, mašinstvo, automobili…“
Tokom ovog velikog izazova i izrade diplomskog rada, Nebojša je kupio pežo 205, izvadio iz njega motor, rezervoar, hladnjak, auspuh, alternator i druge nepotrebne delove i od njega napravio električni automobil.
100 km puta sa ovim automobilom košta 14 dinara i ne zagađuje životnu okolinu. Međutim, Nebojša je naišao na nerazumevanje institucija jer mu Agencija za bezbednost saobraćaja još uvek nije omogućila da registruje svoj električni automobil.
Koji je Vaš životni izazov?
Moj najveći izazov u životu je da dokažem da i mi imamo znanja i veštine da napravimo nešto što će u mnogome pomoći našem daljem razvoju i napretku.
Kako ste došli na ideju da napravite električni automobil?
Elektrotehnikom se bavim, a automobili su moja velika strast tako da je ovo bio idealan spoj za mene. Kao temu za diplomski rad sam dobio Električna vozila i uređaji i tada je sve počelo. Volim da radim sa alatom pa sam jedno vreme radio kao električar na gradilištu ne bih li skupio sredstva za moj san, a to je da napravim sopstveni električni automobil.
Sa kakvim ste se sve problemima susretali tokom izrade ovog automobila?
Sama izrada automobila je bila veoma izazovna i zahtevna (barem u uslovima u kojima sam se ja nalazio), ali to je nešto što ja volim da radim, tako da mi je to predstavljalo pravo uživanje. Najzahtevnija je bila nabavka odredjenih delova koji su potrebni za elektropogon, a ne mogu se ili se jako teško mogu nabaviti u našoj zemlji.
Da li se on može registrovati u Srbiji?
Ne. Ne može. Ovakav automobil je moguće registrovati u svim zemljama, samo je nemoguće kod nas. Imam dosta prijatelja iz inostranstva koji se bave ovom tematikom i njima je neverovatno da je u našoj zemlji to toliki problem.
Kako na Vašu inovaciju reaguju građani, a kako institucije?
Još prilikom izrade automobila, ljudi su bili oduševljeni mojim projektom. Na primer, kada sam nabavljao neke delove, svako ko je čuo za šta mi trebaju, davao mi je neverovatne popuste ili su mi ih čak poklanjali ne bi li i oni na neki način doprineli mom projektu. Ovom prilikom želim svima da se zahvalim na podršci koju mi pružaju i nadam se da ću moći svima nekako da se odužim.
Što se tiče državnih institucija ja nikada nisam tražio nikakvu subvenciju za moj projekat. Tražio sam samo da mi se omogući da automobil registrujem onako kako se to bilo gde u svetu radi. Na žalost, automobil i dalje nije registrovan. Kome god sam se obratio, dobio sam obećanje da će mi pružiti pomoć ali se samo na tome završilo.
Vaši dalji planovi i ciljevi?
Moj plan je oduvek bio da se idalje unapređujem u svakom smislu, da svakim danom radim na sebi, da budem što je moguće bolji čovek. Cilj mi je da ostanem u Srbiji zato što ja volim svoj narod i mislim da imamo puno potencijala, da smo sposobni, pametni, samo trebamo maksimalno taj potencijal da iskoristimo.
Preporuka (knjiga, film, mesto,…)
Knjiga: Robin Šarma ”Kaluđer koji je prodao svoj Ferari”
Film: The Bucket List
Mesto: Definitivno Parga
Vaša poruka mladima:
Moja poruka mladima je da svakodnevno rade na sebi, da se unapređuju, da budu dobri i uzorni ljudi, da se prema svima ophode podjednako dobro, da se trude i da sve što rade, rade to iz dobrih ciljeva i kad tad će im se to isplatiti.
Pogledajte prilog o Nebojši koji je uradila MondoTv: